top of page
lista_edited_edited.jpg

Výstrojní a Kostýmové Podmínky

Účelem těchto pravidel je nastavit jednoznačná, dobrovolná doporučená pravidla vzhledu kostýmu, výstroje, zbrojí a zbraní s ohledem na historickou věrnost se záměrem pozvednout úroveň Bitvy Libušín a s tím spojených historických rekonstrukcí, s ohledem na dostupnost informací, materiálu a efektivní využití investic.

Tato doporučení slouží především začátečníkům či nezkušeným účastníkům. Nejde nám o prudu, berte tato pravidla spíše jako doporučení, jde nám všem o dobrý výsledek, ale vyložené excesy se budeme snažit eliminovat.

Tyto doporučené podmínky jsou platné během průběhu programu akce, přímo v bitvě či ději a vystoupeních pro diváky, dále pak v táboře mimo bitvu (kostýmová povinnost), a to po celou dobu trvání akce. Pokud se vám naopak zdají podmínky mírnější, není nikde zakázáno mít vyšší standardy. Naopak je to vítáno!
Kuře.png
kovar.png
Obecná pravidla a doporučení:
  1. Celkový vzhled postavy by měl být sjednocený a sladěný s ohledem k dataci, společenskému zařazení, místu a situaci postavy, kterou představujete.
  2. Každá součást oděvu, zbroje, výstroje či zbraň by měla být historicky doložená. Vzhled by měl být věrohodný. Funkčnost a materiál mohou být z hlediska bezpečnosti upravené, ale s maximálním ohledem na věrnost vzhledu (kromě definovaných výjimek – šípy, šipky apod.)
  3. Kostýmy musí být z dobového materiálů (či materiálů 100% dobově vypadajících – vzhled, omak, vazba tkaní, barva) a dobově odpovídajícího střihu.
  4. Vyvarujte se materiálům vyloženě bijících do očí, tedy dyftýny, falešné samety, bavlněné tkaniny (pokud se ve ztvárňovaném období bavlna nevyskytovala), umělé satény atp. Tedy běžný středověký oděv by měl být především ze lnu a vlny. Pokud bude účastník akce ztvárňovat postavu, která užívala zajisté vznešený oděv, kde se v historii používal hedvábný samet, může jako pro potřeby repliky použít samet bavlněný stejně jako umělý či bavlněný satén, ale pouze tam, kde patří,  aby oděv byl jako celek historicky odpovídající, tedy včetně výšivek, ozdob, kladených nití, perel, apod. Dejte vale laciným suknicím z dyftýnu, nebo otřesným ušmudlaným „honosákům – humusákům“ bez patřičných zdobení.
  5. Obecně se vyhýbejte výstřelkům a upřednostňujte běžně se vyskytující prvky, pokud se nejedná o předem domluvenou roli, nebo specifickou postavu.
  6. Oděvy a doplňky mohou být šité na stroji, viditelné švy se doporučuje dělat ručně, ovšem v odpovídající kvalitě)
Pravidla pro jednotlivé části kostýmu:
  1. Šaty a jejich součásti by měly být dle doloženého střihu (vzhled siluety) správně kombinovány a nošeny.
  2. Noste nohavice (kalhoty) dobového vzhledu a střihu - hacje, nohavice, bruchy.
  3. Boty musí být vyrobeny primárně jako replika dobové obuvi a z dobového materiálu. Tolerují se gumové podrážky a vnější švy. Vyvarujte se botám s neexistujícím vázáním vzadu a podobným excesům.
  4. Ochrana hlavy je povolena pouze dobového typu a vzhledu a plně funkční (tedy s adekvátním polstrem a pod.)
  5. Pásky a přezky pouze dobového vzhledu a materiálu. Chromované přezky s rolnou z Řempa jsou taktéž pro ostudu. Vzhledem k ceně dobových mosazných přezek, se doporučuje na nové přezky pořizovat již jen mosaz nikoliv hliníkové náhražky.
  6. Zbroje by měly být dobově sladěné a obsahovat pouze existující prvky. A být plně funkční. Pro zjednodušení datace se bere hlavně celkový vzhled primárně určený helmou. Kožené části zbrojí musí být funkční (tedy nikoliv z tenké kůžičky, eko-kůže, koženky apod.) a doložené konstrukce.
  7. Plechové štíty, jakožto v historii neexistující jsou zakázány, (výjimku tvoří turnajové tarče a pukléře, kde se používal kov, ale pouze u postav a v obdobích, kam patří). Dále se z bezpečnostních důvodů nedoporučuje používat okovávání štítu, které v historii neexistovalo. Hrany se potahovaly látkou nebo surovou kůží! Surová kůže je velmi odolná o čemž svědčí její používání v historii i proti ostrým zbraním a současná praxe to plně potvrzuje. Nehledě na to, že štít je pak lehčí a lépe se s ním bojuje.
  8. Nedobové prvky pod oděvy a zbroj jsou tolerovány pouze v turnaji v rámci potřeby sportovce, či pokud jde o ochranu zdraví či nutnou fixaci končetiny etc. V takovém případě je nutné takové části oděvů zakrýt aby nebyly viditelné. 
  9. Všichni účastníci by měli mít pro civilní oděv historicky věrohodnou pokrývku hlavy, páni tedy klobouk, čapku, kápi, mimino či něco podobného, dámy pak kápi, klobouček nebo zavití či henin. Výjimkou budiž panoši s dlouhými kučeravými vlasy a děti.
  10. Helmy typu bascinet (šlap), pokud měly u originálu závěs, se musí nosit minimálně v kombinaci s kroužkovou kuklou (ano bojovník s holým krkem a touto helmou vypadá nejen groteskně, ale riskuje odskočení čepele na nechráněné místo). Kukla místo závěsu není správně, výjimkou jsou pouze pozdní italské šlapy bez hledí z období přelomu středověku a renesance. Samozřejmě helmy typu lebka doložené nošené přes kroužkovou kápi jsou zcela v pořádku.
Obzvláště se prosíme vyvarujte těmto neduhům:
  1. „Buzňáče“(elastiky, kamaše, kaliopky atd.), kapsáče, tepláky a jiné nedobové kalhoty. 
  2. Nedobová obuv:  kanady, holinky, půllitry, válenky, důchodky, kecky a to i omotané hadrem, kožešinou či jinak „ojebané“.
  3. Podezřelé nedobové zdobení pomocí chromovaného nýtku a jiného metaláckého harampádí (pecky, pyramidy, puklice)
  4. Nedobový piercing, moderní šperky, prsteny, náušnice a tetování nošené na viditelných místech
  5. Ze zbrojí nebude tolerováno: cokoliv, co obsahuje pérové podložky, dále pexesa, protipořezové zástěry, kroužkovky jiného než tradičního pletení (šizenka) s výjimkou rekonstrukce konkrétních doložených asijských a arabských zbrojí, pseudo-brigantiny (kůžička potlučená nejtkama bez podbití plechem), fantasy prvky, okultní symboly a lebky na štítech apod.
  6. Ochrana hlavy: Samotná kroužková kapuce bez helmy přes, helma z fanky, helmy protivzdušné obrany třetí ríše a všechny ostatní armádní helmy
  7. Zcestné kombinace zbrojních součástek (hrncovka k plechům, kroužky přes tričko – absence prošívanice apod.)
  8. Nedobové pásky (hasičské, vojenské) a nedobové prežky (chromované s rolnou, kovbojské, fantasy apod.)
  9. Nedobové brýle nesmí být nošeny viditelně před zraky diváků. Používejte čočky, nebo dobové brýle.
  10. Materiály nedobového vzhledu a to i koženky a evidentně umělohmotné zákožky a kožešinky.
  11. Nedobové prvky pod oděvy a zbroj v situacích, kde hrozí jejich prozrazení (v dobovém táboře při oblékání před zraky diváků, či při obírání mrtvol apod.) nebo na vyjmenovaných akcích. Hlavně se jedná o mikiny a trička s nápisem – nezapomenout že mohou vylézt výstřihem!
Dobový tábor a život:
 
  1. Používáme jen dobové nádoby, příbory, nábytek, stany a pytle na věci a předměty. To se týká i vybavení otevřených stanů, přikrývek a vybavení na spaní – pokud je cokoliv nedobové, musí to být po dobu provozu tábora bezpečně zakryté či zabalené v dobové truhle či vaku, aby se to ani náhodou neodhalilo (tolerovány jsou nerezové korbele)..
  2. Obzvláště je zakázáno viditelné používání pet-lahví a igelitu či jiných markantních plastů, karimatek, spacáků, igelitových plachet a maskovaných celt.
  3. Totéž platí o používání mobilních telefonů, nedobového nářadí a předmětů (lampový olej máme ve džbánech či lahvích, chemopren se neválí u stanu či na stole a pod… )
  4. V dobovém táboře nekouříme – chodíme na určené skryté místo nebo kouříme v uzavřených stanech.
  5. Nedobové stany jsou v dobovém táboře zakázány (bubliny, iglůčka, párty stany a jiné ). Pokud nemáte jinou možnost ubytování, kontaktujte náš organizační tým a my se vám pokusíme vyhradit nějaké místo, kde nebudou vaše nedobové stany všem na očích. Pokud však můžete vzít dobový stan, nebo se k někomu nastěhovat do dobového stanu, neváhejte!
Další doporučené příklady vybavení pro jednotlivce:
  1. Miska a lžíce historického typu (keramika, cín, dřevo – bývalo spíše soustružené tvrdého dřeva než dlabané z měkkého)
  2. Pohárek či jinou nádobu na pití doloženého typu
  3. Ostrý nožík doloženého typu
  4. Pokud budete nocovat, tak jako přikrývku  používejte deku bez moderních vzorů či svítivých barev, či kožešinu (nejlépe obojí)
  5. Vak nebo pytel či truhlici na své věci
  6. Tornu ala žebradlo či koženou tašvici na věci okamžité potřeby
  7. Lněný kapesníček či ubrousek (panstvo hedvábný)
Shrnutí: Je třeba se naučit myslet v souvislostech, a nepořizovat vybavení zkratově. Optimální postup je určit si vybrané období, dále postavu, kterou chci ztvárnit a s tímto rozmyslem si pořizovat vybavení. Nebát se zeptat a poradit, každý ví něco. 
Např.: Pokud chci dělat zbrojnoše z první poloviny 15. století, zkusím si najít nějaké
vyobrazení (např. Wágner) a začnu stavět podle toho. Pořídím si adekvátní zbraň – meč či tesák s pěstním štítkem jako osobní výzbroj, dlouhou tyčovou nebo střelnou  či palnou zbraň jako hlavní zbraň. Zvolím adekvátní přilbu – klobouk, šlap nebo šalíř s pevným hledím pokud budu ztvárňovat obyčejného pěšáka. Moje měšťanská zbroj nebude obsahovat velká opulentní jezdecká ramena apod. naopak budu mít spíše kvalitní prošívanici, jednoduchý pěší kyrys či kroužkovou košili a barvy oděvu budou spíše střízlivé a střih praktický.
Další příklad: Pokud budu chtít věrně ztvárnit šlechtice, musím počítat s tím, že moje výstroj bude nákladná, zbroj kvalitní, kostým z bohatých látek a zbraně excelentní, boty z jemné kůže, bohaté zdobení, kostým podle 100% dochovaného střihu. Pokud si však v pobytu v táboře nechceme zničit svůj nákladný kostým, pořídím si ještě jeden obyčejný (přes den kmán, večer pán), praktický, který však bude historického střihu. Pokud budu ztvárňovat velmože či svobodného pána, je jasné, že jako takový bych měl být obklopen družinou či fraucimorem a také se jako šlechtic chovat. Pokud chci ztvárňovat vysoce urozeného šlechtice, už by to chtělo větší družinu za zády, vlastní střelce či dělostřelce, případně vlastního koně, se kterým za doprovodu své armády dorazíte na bojiště na hřbetu svého válečného oře.

Role:
Celkově bychom měli spět k hraní rolí, tedy jsem-li žoldnéř chovám se podle toho, chci li být rytíř tak tomu také musím přizpůsobit chování. Je zvláštní když se navoněný rytíř obléká sám, či zuřivě dodělává jako poslední chám nepřátelského rytíře, místo aby ho zavázal slibem zajetí a žádal výkupné, či se neumí dvorně chovat k dámě. To je lepší představovat težkooděného žoldnéře, který nejde ke sprostému slovu daleko. Hraní rolí nám nebrání si akci pořádně užít spíše naopak.  
 
Ve středověku se pilo, jedlo a bavilo dosti hojným a bohatým způsobem a umožní nám to prožít si kousek historie, který sami vytvoříme. Tak si to nekažme pet-flaškama a igeliťákama a puštěným rádiem u plynového hořáku před zaparkovanou stodvacítkou u prohnilého parkánu co pamatuje Husáka :)
 
 
Pár.png
bottom of page